21 mrt 2013

Het geheim van Van Haren

Van Haren heeft een goed jaar achter de rug zegt het persbericht. Tijd om de winkels te bezoeken en te onderzoeken waar zo’n goed bericht in deze sombere tijden aan te danken is.

Het is voorjaar maar nog koud buiten en dat is ook aan het winkelend publiek op straat te zien, er is weinig volk. Echter bij Van Haren binnen is er niets te merken van de nog lauwe koop interesse van de consument. In de winkel hangt een commerciële buzz, klanten zijn volop aan het rondkijken en aan het passen. En bij de kassa staan een aantal medewerkers met een behoorlijke regelmaat af te rekenen.
 
De winkel laat winter/sale schoenen zien maar ook de nieuwe voorjaarscollectie is binnen en het credo lijkt “geen schoen boven de 49 euro”. De schoenen zijn zeer betaalbaar maar zien er niet cheap uit, de prijs/looks verhouding is dik in orde bij van Haren. Ook het fashion gehalte is prettig, vernieuwend genoeg en commercieel.  Aan de echte leren schoen hangt een kwaliteitslabel en eerlijk gezegd weet iedereen wel dat een paar laarsjes van €19 heus niet gemaakt zijn van echt suède. Alleen de toonaangevende collectie van Fifth Avenue, waarbij Halle Berry als imago-drager Cindy Crawford opvolgt, is teleurstellend. Was de collectie onder Cindy’s naam echt onderscheidend, onder Halle Berry’s naam is de collectie niet echt speciaal. De marketingwaarde ervan wordt in ieder geval niet uitgebuit. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de echte merken zoals o.a.Adidas, Puma of Hello Kitty kortom voor de hele familie is er prettige keus.

Het self-service aspect van de winkelpresentatie doet geen afbreuk aan de stijl van de winkel, ja het is goedkoop maar ook hierbij is het niet cheap. De winkel is schoon, de winkelpresentatie wordt goed onderhouden en is strak, alles is keurig opgeruimd. Nergens is het rommelig of onverzorgd, en dat is iets wat al snel gebeurt als een winkelconcept zich op de onderkant van de markt richt.

En dan last but not least het personeel, een groot compliment zijn zij zeker waard.
Ik werd gewoon begroet toen ik in de winkel rondliep, de medewerkers waren beschikbaar voor vragen, herkenbaar door hun outfit, voldoende aanwezig en bezig met ‘Van Haren de winkel en de klanten’. Kortom een zeer prettige bijkomstigheid in een value for money winkel.

En wat is nu helemaal het geheim van Van Haren…zij hebben een bijzonder kwaliteitsevenwicht gevonden tussen prijs, smaak en klantgerichtheid.

Voor een reality-check toch maar even bij de concurrentie binnen gelopen en daar was het stilletjes in de winkels.

Van Haren
Nieuwendijk 213-215
Amsterdam
www.vanharen.nl