19 apr 2013

Experience met een luchtje

Wij hadden het kunnen weten...
De belleblaas-bollen kwamen ons al meters van te voren in de Kalverstraat tegemoet maar toch slaagden wij erin om langs de pop-up store van Robijn te lopen zonder dat we de winkel zagen. Pas na wat googlen ontdekten wij de exacte locatie en stapten ietwat aarzelend de zuurstokroze winkel in. Met het gevoel in een winkel van Barbieland te zijn gestapt, geheel roze en vooral gericht op achtjarige prinsessenmeisjes, keken wij verwachtingsvol rond.  

Er waren twee dames met kind bij de kassa aan het afrekenen en  verder stond er alleen een bereidwillige werkstudent. Hij legde uit dat je aan de parfumluchten van Robijn kon snuffelen en dan doormiddel van een koptelefoon nadere toelichting op de geur kon krijgen. Vervolgens moest je jouw favoriete geur kiezen en dit dan aan Robijn laten weten. En als je dan ook nog een geweldig ontwerp ging maken, op de computer die achter in de winkel stond, dan kon de door jou ontworpen Robijn fles op de markt worden gebracht. Vervolgens konden wij in de winkel ook nog één van de bestaande Robijn flessen kopen voor slechts €2,00 per fles, dus gewoon Top!

Ach, best wel een aardig idee om een nieuw geur voor Robijn te introduceren door middel van een ontwerp-actie in een pop-up store maar wij kregen wegren neigingen.
De stopkracht van de winkel is nihil, de kartonnen display buiten is te klein en onbeduidend. De boodschap in de winkel is onduidelijk en de uiteindelijke actie die wordt gevraagd is, als je echt serieus mee wilt doen met deze ontwerpwedstrijd, niet op het juiste moment.
Wie gaat er tot drie keer toe met een koptelefoon op aan een flesje staan ruiken in een soort van halve telefooncel, om vervolgens met een creatieve brainwave een fles te ontwerpen in het midden van de winkel? 

Conclusie van ons mysteryshopping bezoek is dat de uitstraling van de Robijn pop-upstore voor meisjes van 8 is, de werkelijke boodschap die werd uitgedragen is voor meisjes van 14. Maar de Robijn klanten die het product moeten gaan kopen zijn volgens ons absoluut 28+.
Het concept is vergezocht en lastig te communiceren in een winkel in de drukste winkelstraat van Nederland, die bol staat van de impulsen en verleidingen.

Een verwarrende experience zullen wij het maar noemen.
De Robijn Geur Experience is  t/m zondag 28 april aan de Kalverstraat 121 in Amsterdam.