De groeiende trend onder consumenten om social networking sites te raadplegen voorafgaand aan online winkelen heeft geresulteerd in een daling van impulsaankopen, volgens een nieuw rapport. Het Amerikaanse marketing netwerk LinkShare heeft 1.000 consumenten ondervraagd en 56 procent gaf aan twee tot drie websites te controleren vóór een nieuwe aankoop, 21 procent controleert meer dan drie websites.
"Waar voor je geld" blijft de prioriteit voor het winkelend publiek. Omdat de economische situatie zijn uitwerking heeft op het besteedbaar inkomen van de consument zei driekwart van de ondervraagden te zullen wachten “zo lang het duurt” om de beste deal te krijgen. Vier procent van de ondervraagden zei na de aankoop het product te volgen om te controleren of zij inderdaad de beste deal hadden.
LinkShare stelt dat het belang van visueel stimulerende en boeiende producten via online media en social networking sites zoals Twitter en Facebook belangrijk is.
Deze cijfers volgen op het nieuws dat 15 procent van de bevolking sociale media gebruikt voor het doen van een aankoop, om advies te krijgen van vrienden en zoeken online voordelige aanbiedingen te zoeken. Liane Dietrich, Managing Director bij LinkShare, zei: "Omdat de consument zich ontwikkelt, moeten marketeers en merken dat ook doen. Als de consument hongerig is naar informatie, moeten merken hun marketingstrategieën daarop afstemmen".