Twee op drie consumenten zouden liever niet langer met cash geld werken. Inmiddels draagt 12 procent al geen cash geld meer met zich mee. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van de financiële groep Barclays. Vooral het terugkrijgen van geldstukken bij betalingen is bij de Britse consument het belangrijkste bezwaar tegen cash geld. Daarnaast ziet ook een grote groep op tegen het gewicht van de muntstukken en de ruimte die deze bedragen innemen. Ook blijken de muntstukken voor 9 procent van de ondervraagden de esthetische lijn van hun kleding te verstoren.
Er wordt aan toegevoegd dat een gemiddelde portemonnee in Groot-Brittannië nog een inhoud heeft van 23 pond, maar de helft van de ondervraagden vindt kleine munten zoals pennies en tuppences zinloos. Eén op drie zou al geweigerd hebben om goedkope producten te kopen omdat er dan een geldbiljet zou moeten gewisseld worden. Een groep van 32 procent geeft de voorkeur aan een betaalkaart, waardoor ze zich nooit moeten afvragen of ze wel voldoende geld bij zich hebben.
De onderzoekers merken op dat de consument steeds meer uitkijkt naar alternatieve betaalmethodes, die volgens Barclays bovendien voor tijdswinst zorgen. Er wordt aan toegevoegd dat 62 procent van de consumenten inmiddels op de hoogte is van het bestaan van contactloos betalen, tegenover 45 procent vorig jaar. Ook herkent 44 procent het logo van contactloze betaalmogelijkheden. Dat was vorig jaar nog slechts 28 procent.
Bron: Express.be