8 jun 2011

Fossil Store


Tussen Tijd en Tas.

Fossil is van origine bekend van zijn horloges maar dit aanbod is uitgerekt naar een ‘totaal concept’ in accessoires. Feitelijk is het idee achter de Fossil winkel uniek. De combinatie van horloges, tassen, zonnebrillen en een klein aanbod sierraden in een populaire vintageachtige stijl maakt het enig in zijn soort. En het prijsniveau is net zo populair als het aanbod.

In de winkel is de rechterkant van winkel is de heren collectie en de linkerkant is de damescollectie gepresenteerd. De winkel en etalages zien er zeer verzorgd uit en de winkel inrichting en routing is functioneel.


De drie medewerkers die in de winkel aanwezig zijn staan met elkaar te overleggen, waarbij er eentje aan de telefoon staat.
Er lopen wat klanten vrijblijvend rond maar dat is geen aanleiding voor de medewerkers om iemand aan te spreken. Pas wanneer er één medewerker naar achteren loopt en een andere medewerker het telefoongesprek beëindigd en ook naar achter loopt is er aandacht voor klanten. De medewerker die op de winkelvloer overblijft spreekt ijverig klanten aan en ondertussen houdt hij andere klanten in het oog.

Er is natuurlijk een uitgebreid aanbod horloges voor dames en heren te vinden. Maar veruit de grootste aandacht gaat uit naar een enorm tassenaanbod in alle soorten, maten en stijlen. Daardoor worden de horloges, sierraden en zonnebrillen volledig ondergesneeuwd. Het is alles TAS wat de klok slaat.
Omdat Fossil een relatieve nieuwkomer is op de markt van het ‘totaal concept’ zal de winkel voor de consument, die niet bekend is met de geschiedenis van het merk, waarschijnlijk als een tassenwinkel worden ervaren.
Dat is dan ook gelijk de zwakte van het winkelconcept. Is er volume te vinden in- en ruimte over op de fashionmarkt voor een extra tassenwinkel die een populaire versie van vintage accessoires aanbiedt?

Sterk
Aanbod en concept

Zwak
Balans binnen het concept
Bekendheid van merkconcept
Fossil Store
Lange Elisabethstraat 8
Utrecht