De belleblaas-bollen kwamen ons al meters van te voren in de Kalverstraat tegemoet
maar toch slaagden wij erin om langs de pop-up store van Robijn te lopen zonder
dat we de winkel zagen. Pas na wat googlen ontdekten wij de exacte locatie en stapten
ietwat aarzelend de zuurstokroze winkel in. Met het gevoel in een winkel van Barbieland
te zijn gestapt, geheel roze en vooral gericht op achtjarige prinsessenmeisjes,
keken wij verwachtingsvol rond.
Er waren twee dames met kind bij de kassa aan het afrekenen
en verder stond er alleen een
bereidwillige werkstudent. Hij legde uit dat je aan de parfumluchten van Robijn
kon snuffelen en dan doormiddel van een koptelefoon nadere toelichting op de
geur kon krijgen. Vervolgens moest je jouw favoriete geur kiezen en dit dan aan
Robijn laten weten. En als je dan ook nog een geweldig ontwerp ging maken, op
de computer die achter in de winkel stond, dan kon de door jou ontworpen Robijn fles op de
markt worden gebracht. Vervolgens konden wij in de winkel ook nog één van de
bestaande Robijn flessen kopen voor slechts €2,00 per fles, dus gewoon Top!
Ach, best wel een aardig idee om een nieuw geur voor
Robijn te introduceren door middel van een ontwerp-actie in een pop-up store
maar wij kregen wegren neigingen.
De stopkracht van de winkel is nihil, de kartonnen
display buiten is te klein en onbeduidend. De boodschap in de winkel is
onduidelijk en de uiteindelijke actie die wordt gevraagd is, als je echt serieus
mee wilt doen met deze ontwerpwedstrijd, niet op het juiste moment.
Wie gaat er tot drie keer toe met een koptelefoon op aan een
flesje staan ruiken in een soort van halve telefooncel, om vervolgens met een creatieve
brainwave een fles te ontwerpen in het midden van de winkel?
Conclusie van ons mysteryshopping bezoek is dat de uitstraling van de Robijn pop-upstore voor meisjes van 8 is, de werkelijke boodschap
die werd uitgedragen is voor meisjes van 14. Maar de Robijn klanten die het
product moeten gaan kopen zijn volgens ons absoluut 28+.
Het concept is vergezocht en lastig te communiceren in een winkel in de drukste winkelstraat van Nederland, die bol staat van de impulsen en verleidingen.
Een verwarrende experience zullen wij het maar noemen.
De Robijn Geur Experience is t/m zondag 28 april aan de
Kalverstraat 121 in Amsterdam.